فكت كوينز

آموزش جامع بلاك چين و ارزهاي ديجيتال

مقايسه بيتكوين و طلا

 

 

آيا مقايسه بيتكوين و طلا قياس صحيحي است؟

با شروع همه گيري كرونا، معمولاً بيتكوين و طلا با هم مقايسه ميشوند. اما بايد بدانيم كه اين قياس درستي نيست. چرا كه اين دو بسيار متفاوت هستند.حتي پيش از اين همه گيري و ركود اقتصادي هم بسياري از تحليلگران بيتكوين و طلا را در كنار هم قرار ميدادند. دليل اين امر هم شهرت و معروفيت مشترك آنها به عنوان دارايي هاي امن و رفتار ظاهراً ضد چرخه اي و با ثبات آنها در بازار سرمايه است.

مردم عادت كرده اند كه بيت كوين را طلاي ديجيتال بنامند. البته بايد اعتراف كنم كه بسياري از افراد فعال در اين حوزه هم در گذشته چنين عبارتي را به كرّات استفاده ميكردند.اگر بخواهيم امپراطور رمزارز دنياي رمزنگاري را به تازه واردان معرفي كنيم، ميتوانيم بگوييم كه منابع بيتكوين هم مثل طلا محدود است .و پروسه توليد (استخراج ) هردوي آنها تا حدودي شبيه به يكديگر است.

البته ضروريست در همين ابتداي مقاله ذكر كنيم كه طبق نتيجه گيري ما ،يك مشكل بسيار اساسي در اين مقايسه وجود دارد. بعد از خواندن كل اين مقاله متوجه خواهيد شد كه با وجود شباهتهايي كه گفتيم، آنها كاملاً با يكديگر فرق دارند.

بيتكوين نبايد با طلا مقايسه شود.در ادامه اين پست به شرح دلايلي كه اين دو را از يكديگر متمايز ميكند، خواهيم پرداخت. همچنين نكاتي درباره اينكه چرا بيت كوين از طلا متفاوت است؟ و پيامدهاي اين امر خصوصاً در شرايط بحراني را با شما به اشتراك خواهيم گذاشت.

اعتماد

بسياري از افراد بيشتر تمايل دارند طلا هاي خود را در بانك ها نگه داري كنند تا نزد خودشان. به علاوه افرادي هم هستند كه به صورت غير مستقيم در طلا سرمايه گذاري كرده اند. حال بسته به شرايط و بحراني كه ممكن است پيش بيايد، دسترسي به سرمايه ( طلا) براي اين افراد مشكل ميشود. شرايطي را در نظر بگيريد كه دولت تصميم ميگيرد همه طلاهاي موجود در بانكها را ضبط كند، چه كاري از دست اين افراد بر مي آيد؟

در مقابل مديريت بيتكوين در دست خود كاربران است و هيچ واسطه اي در اين ميان وجود ندارد. حتي اگر كاربران كوين هاي خود را در صرافي ها نگه داري كنند، باز هم ارز ديجيتال است و انتقال آن نسبت به يك جسم فيزيكي مثل طلا بسيار آسانتر است. سرمايه گذاري در طلا مستلزم اعتماد بي چون و چرا به سيستم مالي دولت ميباشد. اما سرمايه گذاري در بيتكوين به چنين اعتمادي احتياج ندارد.

حتي اگر طلاهاي خود را نزد خودتان نگه داريد هم آخر به نوعي به سيستم مالي و واسطه ها اعتماد كرده ايد. در حالي كه در سيستم بيتكوين بايد به پروتكل اين شبكه و حافظه خودتان اعتماد كنيد.

 

 

 مقايسه بيتكوين و طلا

بيتكوين و طلا

 

واسطه مبادله

بيتكوين و طلا هر دو در ابتداي فعاليتشان به يك منظور استفاده ميشدند. زيرا هر دو در وهله اول به عنوان وسيله اي براي مبادله به كار ميرفتند. با اين تفاوت كه طلا براي ساخت سكه استفاده ميشد، اما بيتكوين وسيله اي براي پرداخت در دارك وب بود.

در حال حاضر هم از طلا براي مقاصد خاص و ثابتي هم چون دارايي ذخيره استفاده ميشود. اما كاربرد بيتكوين به اندازه طلا محدود و ثابت نيست. بسيار بعيد است كه مردم هزينه هاي روزمره خود را با طلا پرداخت كنند اما مسئله درباره بيتكوين فرق ميكند. و ممكن است مردم برخي از خريدهاي خود را با بيتكوين انجام دهند.

بيتكوين جاي خود را در بيشتر فروشگاه ها و ارائه دهندگان خدمات مثل پيتزا دومينو، خطوط هوايي نروژ يا شركت مايكروسافت باز كرده است. اين شركتها در قبال خدمات خود از مشتريانشان بيتكوين قبول ميكنند. پس همانطور كه مشاهده ميكنيد بعيد است بازرگانان و فروشنده ها از مشتري هاي خود طلا بپذيرند اما دريافت بيتكوين اصلاً دور از انتظار نيست.

البته تنها دليل اين امر هم ديجيتالي بودن بيتكوين است. چرا كه دريافت آن را براي كمپاني ها آسانتر و ارزانتر كرده است.

حداكثر عرضه

اين دو دارايي اغلب با يكديگر مقايسه ميشوند، چرا كه در برخي خصوصيات مشترك هستند. ظاهر امر گوياي اين مطلب است كه منبع هر دو دارايي محدود است. حداكثر تعداد بيتكوين در بلاكچين اين رمزارز، 21 ميليون ميباشد. البته مقدار بيتكوين موجود تا حدودي كمتر اعلام شده. زيرا طبق اطلاعات به دست آمده 2 تا 3 ميليون بيتكوين تا كنون گم شده است. كه اين اتفاق ميتواند از دلايل متفاوتي نشات گرفته باشد. از گم شدن كليدهاي خصوصي گرفته تا ارسال بيتكوين به آدرس هاي اشتباهي. ( در هنگام تايپ آدرس گيرنده بسيار مواظب باشيد تا حروف را به درستي تايپ كنيد. )

طبق اطلاعات موجود در سايت Thomson Reuters (GFMS) كل طلاي موجود در سراسر دنيا 171،300 تن است. همانطور كه برادران وينكل واس هم در آخرين مقاله خود ذكر كرده اند، حتي اگر خود ساتوشي ناكاماتو هم بخواهد، ديگر نميتواند در كد بيتكوين دست ببرد و تعداد كل آن را عوض كند . پس تا ابد تعداد واحدهاي بيتكوين 21 ميليون باقي خواهد ماند.

اما اين مسئله در باب طلا صدق نميكند. چرا كه بر اساس گفته دانشمندان، ما در جهاني زندگي ميكنيم كه تعداد سياره هاي آن نامحدود است و ميتوان گفت در اين كيهان بيش از 600،000 سياره كوچكي وجود دارد كه احتمال كشف طلا در آنها بسيار زياد است.

به عنوان مثال:

 

ايلان ماسك قصد دارد از مريخ و سياره هاي كوچك طلا استخراج كند و به زمين بفرستد.

 

ممكن است اين مسئله در حال حاضر خيال و توهمي بيش به نظر نرسد، اما ميتواند در آينده به واقعيت تبديل شود. خوب ،پس همانطور كه متوجه شديد منبع بيتكوين محدود است. اما در مقابل احتمال استخراج طلا از منابعي كه فكرش را هم نميكنيم شدنيست.

 

 

بيشتر بخوانيد :   انواع استخراج ارز ديجيتال

 

تاريخچه

در هنگام مقايسه دو دارايي توجه به اين امر كه” چه مدت از زمان پيدايش آنها ميگذرد” هم از ضروريات به حساب مي آيد. تا به اين جاي مقاله ديديم كه تفاوت بيتكوين و طلا آنقدرها هم كم نيست.وايت پيپر بيتكوين يعني اولين مدركي كه نام بيتكوين و بلاكچين آن در آنجا برده شده ، در سال 2008 منتشر شد.اولين بلاك بلاكچين بيتكوين هم در سال 2009 ساخته شد. بنابراين بيتكوين تنها 12 سال دارد. حال بيتكوين را از اين نظر با طلا مقايسه كنيد. اولين كاربرد طلا به عنوان پول حدود 700 سال قبل از ميلاد اعلام شده. درست زماني كه بازرگانان ليديه به ساخت اولين سكه هاي تاريخ مشغول شدند. پس بيش از 2700 سال است كه بشريت از طلا استفاده ميكند.

 

 

 مقايسه بيتكوين و طلا

بيتكوين و طلا

 

2700 سال است كه در تجارت از طلا استفاده ميشود اما بيتكوين چه؟

 

ارزش بازار بيتكوين و طلا هم بسيار متفاوت است. ارزش بازار بيتكوين 21 ميليارد دلار  و طلا از ارزشي بازاري بالغ بر 9 تريليون دلار برخوردار است. جالب اينجاست كه طلا 270 برابر بيشتر از بيت كوين استفاده مي شود. در حالي كه ارزش بازار آن “فقط” 42 برابر بيشتر است.

اين تفاوت فاحش در كاربرد آنها مقايسه را بي معنا ميكند. چرا كه ايجاد اكوسيستم ، ارائه دهندگان خدمات و با خبر شدن از وجود يك دارايي زمانبر است.درست است كه سرمايه گذاري در بيتكوين بسيار آسانتر از طلاست، اما هنوز هم طلا در دسترس تر از بيتكوين به حساب مي آيد . چون تقريباً همه ارائه دهندگان خدمات مالي طلا دارند اما بيتكوين چه؟ آيا همه آنها بيتكوين عرضه ميكنند؟

انتقال پذيري

عامل مهم ديگري كه باعث تمايز بيتكوين از طلا ميشود، قابليت انتقال آن است. از آنجايي كه هر دوي اين دارايي ها ارزشمند هستند انتقال آسان آنها در مواقع بحران و آشفتگي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

شمش هاي طلايي كه اغلب در فيلم هاي سينمايي ميبينيد، در بانك هاي مركزي نگه داري ميشوند، و حدود 12.4 كيلوگرم وزن دارند. بر عكس بيتكويني كه به اشتباه از آن به عنوان طلاي ديجيتال ياد ميشود اصلاً وزني ندارد و كاملاً ديجيتاليست.

حالا در نظر بگيريد در مواقع حساس اگر مجبور به حمل طلاهاي خود باشيد چقدر سخت خواهد شد!!!و اما بيتكوين ! هر اندازه هم كه بيتكوين يا ارز ديجيتال داشته باشيد، ميتوانيد در يك كيف پول سخت افزاري يا گوشي همراهتان كه به راحتي در جيب شما جا ميگيرند، ذخيره كنيد و با خود حمل كنيد.

جمع بندي مطالب

مقايسه بيتكوين و طلا اصلاً قياس صحيحي نيست. چرا كه از جنبه هاي مختلف اعم از سابقه، كاربرد و حداكثر عرضه متفاوت هستند. بيت كوين نه تنها طلاي ديجيتالي نيست بلكه جزء داراييهايي به حساب مي آيد كه در برهه هاي زماني مختلف و طي بحران ها خصوصيات منحصر به فرد و پيامدهاي مربوط به خودش را دارد.


برچسب: بيتكوين، دارايي ذخيره، ذخيره بيتكوين، طلاxطلاي ديجيتال،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۰:۴۷ توسط:فكت كوينز موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی